Държавата МВР
Настоящият доклад представя изследване върху структурата, функциите и общата административна организация на Министерството на вътрешните работи. В него се прави описание и анализ на съществуващото състояние на нещата към края на 2014 и началото на 2015 година. Анализът е направен с цел достигане до оценка за институцията от гледна точка на нейната обща организация и начина, по който тази организация подпомага изпълнението на основните дейности на МВР. В доклада е предпоставено, че фундаменталната функция, върху която е изградена институцията МВР, е полицейската. Тя от своя страна е свързана с охрана на обществения ред в един широк смисъл. Докладът проследява, анализира и оценява как тази основна функция се разклонява и осъществява в различни административни структури. Въпреки че попада в жанра на конкретните политики, докладът е повече изследователски, ориентиран е към анализ и критика на съществуващото състояние, а не към предложения за промяна. Необходимост от сериозна реформа на МВР е извод, до който докладът стига. Но основните измерения на такава реформа са предмет на следващ по-кратък доклад. Тук се стига единствено до констатацията, че макар полицейската функция да е основна, административната структура не й дава възможност да се осъществи така и я затруднява. Нещо повече, неконтролираното разрастване на МВР и трупането на функции води до замъгляване на профила на институцията. Това нарастване най-силно се отразява тъкмо на приетата по дефиниция основна полицейска функция. Предложенията за стратегически параметри на една реформа ще бъдат развити в следващия кратък доклад на базата на критичните оценки на настоящия. Следващият доклад ще бъде подготвен през пролетта на 2015 година. Двата доклада ще представляват единна разработка с два фокуса, критика на настоящия модел и предложение за оптимален модел, който се препоръчва да бъде следван в бъдещи реформи. По време на подготовката на настоящия доклад в България се проведоха извънредни избори за Народно събрание. Новото правителство разви пътна карта за реформи в МВР и я представи публично на 12 януари 2015 година. Пътната карта не е анализирана в настоящия доклад по две причини. Първо, тя бе представена, когато докладът бе вече готов. Но второ и по- съществено, предложените в нея промени не влияят на изводите РискМонитор ДЪРЖАВАТА МВР 7 в този анализ. МВР и след приемане на новата пътна карта ще остане гигантска структура с огромен брой функции, които според оценката, дадена тук, не са свойствени за институция, ангажирана в изпълнение на основната полицейска функция. От гледна точка на този доклад следователно новата пътна карта е необходима бърза първа и може би спешна стъпка, каквато всяко правителство е добре да направи в началото на мандата си. Но тя не очертава онази реформа, която ще доведе до необходимото изчистване на профила на МВР и съществено подобряване на работата му, в крайна сметка до високоефективно изпълнение на първичната за институцията полицейска функция. Най-голяма стъпка пътната карта на новото ръководство на МВР прави в посока разсекретяване на съществени данни за МВР, отнасящи се до административната организация, човешките ресурси и основанията за настоящите нива на бюджетиране. С представянето на тази информация бе направена нова стъпка по отмяна на напълно ненужно и контрапродуктивно засекретяване на основни административни данни. То започна преди няколко години, но сега вече е по-ясно, по-радикално и става част от идеята за реформа. Въпреки това обаче самата реформа, преценена от гледна точка на този доклад, е недостатъчна. Без сериозна реформа в цялата структура рискът всяко бъдещо управление да злоупотреби със значителния ресурс и власт, концентрирани в МВР, остава висок.
София, януари 2015 Ръководител на проекта: Стефан Попов
Можете да изтеглите доклада оттук